روش‌های تشخیص طلای اصل از بدل

تشخیص طلا یکی از دغدغه های اصلی افرادی است که به هر دلیلی با طلا سرو کار دارند و قطعا نیاز به یادگیری روش تشخیص طلا در این افراد کاملا محسوس است.در طول چند دهه، بلاخص در طی این سال های اخیر تولید زیورآلات تقلبی رو به افزایش بوده است که گاهی تشخیص طلای اصلی از تقلبی را کار بسیار دشواری کرده است که در بعضی موارد فروشندگان زبده و با تجربه در این عرصه را نیز دچار سردرگمی میکند. اگر شما نیز جزو افرادی هستید که به این مشکل برخورده اید یا نگران چنین اتفاقی هستید خبر خوب برای شما این است که با مطالعه این مقاله خواهید توانست طلای تقلبی را از اصلی به راحتی تشخیص دهید.

تشخیص طلا با سنگ محک

برای تشخیص طلا از مس و دیگر فلزات آلیاژی، سنگ محک بهترین وسیله است. محک سنگی سیاه رنگ از جنس کوارتز یا سیلیسیوم است که می توان طلای اصل و تقلبی را شناسایی کند. شیوه کار به این صورت است که، انگشتر طلا یا سکه طلا و … روی سنگ محک کشیده می شود. اگز واکنشی رخ نداد، فلز مورد نظر طلاست. در صورت کمرنگ شدن یا به جای ماندن رد می توان به ناخالص بودن طلا شک کرد.

توجه به علائم و کدها حک شده بر روی طلا

عدد کد باید خوانا و واضح باشد. برای اینکه از ارزش و قیمت اصلی فلزی که خریداری می‌کنید مطمئن شوید، یک ویرگول بعد از رقم دوم عدد حک شده روی آن بگذارید. عدد بدست آمده، درصد فلز به کار رفته در آن را نشان می‌دهد. به طور مثال، اگر روی طلا عدد ۹۲۵ حک شده باشد یعنی ۹۲٫۵ درصد از طلای خالص ساخته شده است.

کد مصنوعات طلا: ۳۷۵, ۵۰۰, ۵۸۳, ۵۸۵, ۷۵۰, ۹۱۶, ۹۵۸, ۹۹۹

کد مصنوعات نقره: ۸۰۰, ۸۳۰, ۸۷۵, ۹۲۵, ۹۶۰, ۹۹۹

کد مصنوعات پلاتین: ۸۵۰, ۹۰۰, ۹۵۰, ۹۹۹

تست طلا با گاز زدن

شاید جالب باشد که بدانید روشی که در فیلم ها نشان می دهند واقعا درست است و شما می توانید با گاز زدن فلز به طلا بودن آن پی ببرید. هرچند این روش یک روش مطمئن نیست ولی می توان با استفاده از این روش به بدل بودن زیورآلات شک کرد و فهمید که طلا نیست. همانطور که در مقاله ( آشنایی با فلز طلا )، طلا یک فلز نرم است که می تواند به راحتی خم شود. پس اگر زیورآلات طلا را به آرامی گاز بگیرید و با دقت نگاه کنید می توانید جای دندان های خود را به راحتی مشاهده کنید. برای تشخیص عیار طلا نیز می توانید از این روش استفاده کنید چرا که هرچقدر عیار طلا بیشتر باشد؛ طلا نرم تر می شود و جای دندان شما بیشتر مشخص خواهد شد.

تست طلا به وسیله ی آهنربا

یکی از روش های ساده تشخیص طلا استفاده از آهنربا است که در همه منازل نیز معمولا یافت می شود. یک نکته کلیدی درباره طلا و نقره این است که نقره و طلا با خلوص بالا و اصل جذب آهنربا نمیشوند بر این اساس اگر شما زیورآلات طلا و نقره ای داشته باشید که جذب آهنربا میشود میتوانید نتیجه بگیرید که در زیورآلات شما ناخالصی وجود دارد. لازم به ذکر است که آهنربا هر چه قدر هم قویتر باشد بازهم نمیتواند طلا و نقره اصل را ربایش کند. پس در نتیجه یکی از روش های شناسایی طلای تقلبی استفاده از آهنربا است. هر چند نمیتوان برای تشخیص طلا فقط به آهنربا اکتفا کرد چرا که نقره نیز جذب آهنربا نمیشود و نمیتوان برای تشخیص طلا فقط با استفاده آهنربا به اطمینان 100 درصدی رسید

تشخیص طلای اصل با سرامیک

این روش بسیار ساده می‌تواند بدل بودن قطعه فلزی شما را مشخص نماید. یک قطعه سرامیکی بدون لعاب تهیه کنید و فلز طلایی رنگ خود را روی آن بکشید. اگر رد سیاهی روی سرامیک ایجاد شد بدین معناست که قطعه شما طلای واقعی نیست و در صورتی که رد طلایی روی سطح سرامیکی باشد فلز شما طلای خالص است.

استفاده از یخ برای تشخیص طلا

طلا و نقره از فلزاتی محسوب می‌شوند که در مقایسه با سایر فلزات رسانش گرمایی بسیار قوی دارند. چنانچه با استفاده از این روش می‌خواهید از اصل بودن انگشتر طلای خود اطمینان حاصل کنید لازم است که انگشتر خود را بر روی تکه‌ای یخ قرار دهید، با این کار سرعت ذوب یخ بالاتر خواهد رود به گونه‌ای که فکر خواهید کرد شی داغی را روی آن گذاشته‌اید. گفتنی است که بایستی حتماً سرعت ذوب یخ در حالی‌که روی آن انگشتر طلا قرار داده‌اید با سرعت ذوب آن در دمای اتاق تفاوت داشته باشد.

تشخیص طلا به وسیله وزن

تشخیص طلای اصلی با استفاده از وزن یکی از روش های قدیمی است که برای تشخیص عیار و نا خالصی طلا به کار می بردند.

۱. شمش را روی ترازوی دقیقی وزن کنید و عدد آن را یادداشت کنید.
۲. داخل ظرفی بزرگ آب بریزید و ظرف را روی ترازو قرار دهید سپس ترازو را به صفر برسانید.
۳. شمش را بطور کامل در آب فرو ببرید ( غوطه ور کنید ) اما به ظرف و ترازو دست نزنید. حالا عدد را یادداشت کنید.
۴. عدد اول را به عدد دوم تقسیم کنید. رقم به دست آمده برای نقره خالص باید ۱۰.۴۹ و برای طلای خالص ۱۹.۳۲ باشد.

تشخیص طلا با استفاده از اسید یا مایع سفیدکننده

برای این‌که تشخیص دهید انگشتری که دارید اصل است یا تقلبی می‌توانید از اسید و یا مواد اسیدی همچون مایع سفیدکننده استفاده کنید. برای این امر کافیست یک قطره از اسید را بر روی انگشتر مورد نظر خود بریزید اگر به رنگ قهوه‌ای، سبز و یا قرمز تغییر رنگ داد، نشان دهنده این خواهد بود که انگشترتان اصل است در غیر این صورت تقلبی خواهد بود. از آن‌جائیکه ممکن است اسید به انگشترتان آسیب برساند توصیه می‌کنیم از این روش استفاده نکنید.

 

کسانی که به خرید زیورآلات علاقه دارند و یا حتی کسانی که اطلاعات کمی درباره زیورآلات دارند می دانند که طلا از جمله زیورآلات و جواهرات گران قیمت است که اگر در خرید آن دقت کافی صورت نگیرد ممکن است باعث ضرر مالی بزرگی برای افراد شود. بنابرین یکی از نگرانی های افرادی که می خواهند طلا خریداری کنند تشخیص طلای تقلبی از اصلی می باشد. در این مقاله چند روش به منظور شناخت طلای اصلی از تقلبی یا طلای ناخالص ارائه شد که می توانید به راحتی از آن ها استفاده کنید.