راهنماي نگهداري از طلا و جواهر | چه چيزي طلا را از بين ميبرد

طلا یکی از زینت‌های پرطرفدار است. اما گاهی ممکن است چیزی باعث شود طلا خراب شود. در این مطلب همراه تبریز مارک باشید تا بدانیم چه چیزی طلا را خراب می کند. برای جلوگیری از خراب شدن طلا ، از تمیز کردن آن غافل نشوید. 

تميز کردن طلا

شما مي‌توانيد طلاهاي خود را چند دقيقه‌اي در محلولي از آب و مايع ظرفشويي و يا پودر لباسشويي قرار دهيد و محلول را به همراه طلاي داخل آن بر روي اجاق گاز، جوش بياوريد به اين صورت جرم‌هايي که در لابه‌لاي طلاها و جود دارند به راحتي خارج مي‌شود. لازم به ذکر است اين روش براي شست وشوي جواهرات توصيه نمي‌شود. پس از خروج طلاها و يا جواهرات از محلول‌ها، آنها را با برسي کوچک يا مسواک تميز کنيد؛ سپس آنها را آبکشي کرده و بر روي حوله‌اي قرار دهيد. براي خشک کردن سريع طلاها و جواهرات از سشوار استفاده کنيد.

براق کردن طلا و جواهر

براي براق کردن طلا و جواهر پس از خشک کردن دو روش وجود دارد:
مقداري خاک ارّه از نجاري‌ها تهيه کرده و طلا و جواهرات را درون خاک اره فرو کنيد. سپس با خاک ارّه سطح آنها را مالش دهيد. پس از پاک کردن طلا و جواهر از خرده‌هاي چوب، شفافيت و برق چشم‌گيري را مشاهده مي‌کنيد.

قبل از استحمام يا شستشو با مواد شوينده ي شيميايي طلا و جواهر را از خود جدا کنيد

بايد توجه کنيد که طلا يک فلز حساس است که به راحتي دچار خش مي شود، بنابراين قبل از استفاده از شوينده هايي که خاصيت خورنده دارند طلاي خود را خارج کنيد. کلر هم براي طلا بسيار مضر است و اگر طلا به طور دائم در معرض کلر قرار بگيرد مات و بدرنگ مي شود. بنابراين قبل از رفتن به استخر حتما طلا را از خود جدا کنيد. کلر هم براي طلا بسيار مضر است و اگر طلا به طور دائم در معرض کلر قرار بگيرد مات و بدرنگ مي شود. با دقت بسيار با جواهرات خود به خصوص آنها که ظريف تر هستند برخورد کنيد چراکه احتمال خم شدن يا از شکل خارج شدن آنها وجود دارد.
مصنوعات طلا را جدا از هم نگهداري کنيد

در اولين قدم بايد طلا و جواهرات خود را از هم جدا کنيد. درجه سختي سنگ‌ها با يکديگر متفاوت است و ممکن است يک سنگ روي سنگي ديگر يا زنجير طلا خراش ايجاد کند. به همين خاطر بسيار مهم است که همه آنها را جدا از هم نگهداري کنيد و در يک جعبه روي هم نريزيد. زنجيرها را يا آويزان کنيد يا در جعبه‌هاي بلند به صورت کشيده و بدن هيچ پيج و تابي بگذاريد. گوشواره‌، دستبند و ديگر زيورآلات نيز را نيز از هم جدا کرده و در جعبه‌هاي مخصوص خودشان قرار دهيد.

طلا و جواهرات را از نور و رطوبت دور نگه داريد

به اين نکته توجه داشته باشيد که هيچ گونه جواهري را نبايد زير نور مستقيم آفتاب، رطوبت، گرما و سرماي شديد بگذاريد. هميشه بهترين روش براي محافظت از طلا و جواهر اين است که در جعبه‌هاي خودشان نگهداري شوند. به اين صورت گرد و غبار هم روي آنها نمي‌نشيد و ظاهرشان را تيره و کدر نمي‌کند.

ترفند نگهداري از زيورآلات نقره با روکش طلا

روکش طلا يک لايه طلاست که روي زيورآلات نقره کشيده مي‌شود. اين آبکاري با طلايي با عيار حداقل 10 انجام مي‌شود و در کمترين حالت، 1.5 ميکرون ضخامت دارد.

هرگز مصنوعاتي که روکش طلا دارند را در حمام يا استخر استفاده نکنيد. کلر، به‌خصوص در دماي بالا سبب آسيب‌ديدن و از بين رفتن روکش طلا خواهد شد.

براق کردن طلا و جواهر

براي براق کردن طلا و جواهر دو روش پيشنهاد مي شود مقداري خاک اره نرم يا خاکستر چوب تهيه کنيد و زيورآلات را درون آن فرو ببريد. سپس به وسيله خاک اره يا خاکستر چوب، سطح آنها را مالش دهيد. پس از پاک کردن طلا و جواهر از خرده هاي چوب يا خاکستر، شفافيت و برق چشمگيري را مشاهده خواهيد کرد. با مالش دادن قطعه اي چرم يا پارچه نخي بر سطح طلا، برق و جلاي خاصي به وجود مي آيد.

استفاده دائمي از طلا

زيور آلات ساخته شده از طلا وسوسه کننده هستند. همه دوست دارند هميشه يک تکه طلا با خودشان داشته باشند. يک گردنبند که هميشه در گردن است يا حلقه ازدواج. اما استفاده روزمره از طلا آن را کهنه مي کند. اگر دوست داريد هميشه از يک تکه طلا استفاده کنيد نبايد آن را دائماً همراه داشته باشيد. موقع کار، شست و شو و خواب بايد آنها را در بياوريد وگرنه مستهلک مي شوند.

دوش يا شنا با جواهرات

زماني که دوش مي گيريد يا شنا مي کنيد نبايد از طلا و جواهر استفاده کنيد. آب يک ساينده طبيعي است. همان طور که آب رودخانه سنگ ها را مي سايد. به مرور زمان همين اتفاق براي سنگ قيمتي يا طلا مي افتد. نه فقط آب که هر نوع مايع ديگري نيز مي تواند به جلا و زيبايي فلز يا سنگ گرانبها آسيب بزند.

تميز کردن زيورآلات با مايع ظرفشويي

چند قطره مايع ظرفشويي را در يک کاسه ي حاوي آب گرم (نه خيلي داغ) بريزيد. به آرامي با هم مخلوط کنيد. با اين که آب معمولي شير هم مي تواند مناسب باشد اما براي نتيجه گيري بهتر مي توانيد از آب کربوناته فاقد سديم يا از سودا استفاده کنيد. کربنات موجود در اين آب ها مي تواند به از بين بردن کثيفي و گرد و خاک کمک کند. نکته: از آب داغ يا جوش استفاده نکنيد. به خصوص اگر طلاي شما سنگ هاي قيمتي حساس و با ارزش دارد. بعضي از سنگ هاي قيمتي مانند اوپال در برخورد با تغيير سريع درجه حرارت ممکن است ترک بردارند.

وقتي به زيورآلات خود نيازي نداريد آن ها را جدا کنيد

در قسمت قبلي اشاره شد که نبايد زيورآلات خود را به صورت روزانه استفاده کنيد ولي بايد دقت داشته باشيد که بسيار مهم است که زيورآلات خود را آخر روز جدا کنيد و در جايي مناسب قرار دهيد. هيچ موقت با بدليجات خود به رخت خواب نرويد که بهترين راه براي صدمه ديدن به آن ها همين است چرا که باعث شکسته شدن و ضربه خوردن آن ها مي شود. علاوه بر ضربه خوردن زيورآلات ممکن است به پوست شما نيز آسيب برسد و رنگ آن نيز از بين برود. همين توصيه براي وقت هايي که مي خواهيد ورزش کنيد و يا به استخر و حمام برويد نيز صادق است و حتما بايد زيورآلات خود را جدا کنيد. عامل اصلي حساسيت پوست به زيورآلات واکنش نشان دادن مواد روي پوست شما با فلز به کار رفته در زيورآلات مي باشد بنابرين سعي کنيد در مواردي که از زيورآلات استفاده نمي کنيد آن ها را جدا کنيد. توجه کنيد که قرار نيست هرجايي که هستيد و هر کاري که مي کنيد حتما زيورآلات بر تن شما باشد ! شما عزيزان بخصوص خانم هاي محترم با رعايت اين نکات در مورد نحوه نگهداري از زيورآلات و بدليجات مي توانيد طول عمر و درخشش و ماندگاري جواهرات خود را طولاني تر کنيد.
 


دور نگهداشتن جواهرات و سنگ هاي قيمتي از مواد شيميايي

قرارگيري در معرض مواد شيميايي مي تواند فلزات طلا، نقره و پلاتين را دچار آسيب کند. حتي مواد ساده و پرکاربردي مانند اسپري مو، لوسيون يا ديگر مواد آرايشي بهداشتي مي توانند داراي مواد شيميايي باشند که اثر مخرب بر زيورآلات شما دارد. قبل از استفاده از شوينده هاي خانگي و همچنين قبل از وارد شدن به استخر آب که داراي کلر است، حتما جواهرات و زيورآلات خود را در بياوريد. برخي تميز کننده ها داراي آمونياک هستند که براي بسياري از سنگ هاي قيمتي مضر و تخريب کننده است. مواد جرم گير نيز بر روي طلا اثر مخرب زيادي دارند. براي انکه جواهرا شما رد معرض لوسيونف اسپري مو و عطر و ادکلن شما نباشد، هميشه در نظر داشته باشيد موقع لباس پوشيدن، جواهرات، آخرين چيزي باشد که مي پوشيد و موقع در آوردن لباس نيز آن‌ها اولين چيزي باشند که در مي آوريد.