طلا بهتر است يا جواهر | آيا خريد جواهر به صرفه است | فرق طلا و جواهر

فرق طلا با جواهرات چيست

فرق طلا با جواهرات اين است که در کار ساخته شده ازطلا هيچ گونه سنگ قيمتي بکار نرفته ولي در جوهرات سنگ هاي گرانبها بر روي کار ساخته شده نصب مي گردد که اين سنگ ها ممکن است اتمي يا اصل باشند به جواهراتي که سنگ اتمي بکار رفته جواهرات اتمي و به جواهراتي که سنگ اصل بکار رفته جواهرات اصل مي گويند .

نوع خريد و فروش جواهرات با طلا فرق مي کند:

فروش طلا = قيمت روز هر گرم طلا + اجرت ساخت + سودفروشنده ( 7يا8% )
فروش جواهرات = قيمت روزهرگرم طلا + اجرت شامل ( ارزش سنگهاي بکارفته / اجرت ساخت پايه جواهر / مخراجي وسايرهزينه ها ) + سودفروشنده ( 15 % الي 20% ) همچنان که نحوه خريد طلا با جواهرفرق مي کند شرايط فروش آنهاتوسط مصرف کننده نيز باهم فرق دارند در کار ساخته شده از طلا اجرت ساخت و سود فروشنده کسر و به نرخ روز خريداري مي گردد ولي نحوه فروش جواهرات که تاکيد و سفارش مي کنم درحفظ فاکتور خريد آن دقت واهتمام لازم رابه عمل آوريد ازروي فاکتور بدين صورت مي باشد که سود فروشنده (15% الي20%) کسر و ترقي و يا تنزل از قيمت روز درج شده در فاکتور رامحسابه و بهاء آن را به صاحبش پرداخت مي کنند.

بهترين راه براي خريد جواهرات

به طور کلي 4 نوع سنگ قيمتي (الماس، زمرد، ياقوت کبود و ياقوت قرمز) داريم و تعداد زيادي سنگ هاي نيمه قيمتي مانند آميتيس، سيترين، توپاژ و… که پياده شدن اين سنگ ها روي طلا آن را به جواهر تبديل مي کند. اين که هنگام خريد جواهر چه سنگي را در اولويت قرار دهيد يا تشخيص مرغوب بودن سنگ، دغدغه بسياري از خريداران جواهر است؛ به طور کلي سنگ جواهر به 3 ارزش پيدا مي کند. زيبايي و درخشندگي، کميابي و با دوام بودن؛ سنگ برليان که گونه اي از الماس است از نظر درخشش و دوام بالاتر از ديگر سنگ هاست و از آنجايي که مديريت خوبي از ابتداي اکتشاف روي آن انجام شده بازار عرضه و تقاضاي خوبي هم دارد اما سنگ هاي زمرد و ياقوت کبود کمياب تر هستند و کيفيت بالاي آن ها ارزش زيادي دارد و باعث گران بها شدن روزافزون آن ها مي شود اما تشخيص مرغوب بودن تمامي سنگ ها از عهده افراد عادي خارج است .

بهترين طلا براي ايراني ها طلاي 18 عيار است

يک سوالي که خيلي وقت ها مشتريان از طلافروش ها مي پرسند اين است که عيار طلايي که مي خريم چقدر باشد؟ درباره طلا و عيارش چيزي که وجود دارد و شايد شما از آن اطلاع نداشته باشيد اين است که پايين ترين عيار طلا، يک عيار است و بالاترين آن ?? عيار. اما اگر قرار باشد بگوييم بهترين نوع عيار براي خريد ايراني ها چيست؟ جواب چيزي نيست غير از طلاي 18 عيار .
 

طلاي دست دوم را از قفل آن بشناسيد

بازار طلاهاي دست دوم مدت هاست که داغ است؛ تشخيص طلاي دست اول و دست دوم شايد تا حدودي مشکل باشد. ساده ترين راه براي شناخت طلاي دست دوم يک نگاه به ظاهر آن، به خصوص به قفل و بندي است که در آن به کار رفته است. در طلاي دست دوم، اين قسمت ها در مقايسه با بخش هاي ديگر کمتر براق اند و به خاطر استفاده هايي که از طلا شده، خش هايي هم در اين بخش ها ديده مي شود.

پيشنهاد ميشود بيشتر از طلا هاي ساخت داخل و کمتر طلا هاي ساخت خارج از کشور استفاده کنيد . در مورد خريد سکه هم بايد اين نکته را در نظر داشته باشيد که قيمت سکه تابع عرضه و تقاضا ست و داراي يک قيمت جهاني ميباشد به همين دليل است که بسياري از اين شرايط سود ميبرند و طلا را در داخل ارزان ميخرند و در خارج از کشور گران تر به فروش ميرسانند . اگر شرايط اقتصادي کشوري سالم باشد قيمت سکه هم با قيمت جهاني آن برابري ميکند بنابراين اگر به دنبال سرمايه گذاري روي سکه هستيد زماني آن را بخريد که شرايط اقتصادي از يک ثبات نسبي برخوردار باشد . براي خريد جواهر نيز اگر ميخواهيد سرمايه تان در معرض ريسک کمتري قرار بگيرد تا حد امکان از جواهرات مرغوب با کيفيت بالا خريداري کنيد ، براي سرمايه گذاري بايد توجه کنيد که جواهرات ارزشمند مانند الماس و زمرد و فيروزه و ياقوت همواره داراي ارزش زيادي هستند اما بر عکس اگر از جواهرات ارزان قيمت و بي کيفيت استفاده کنيد سرمايه خود را در معرض خطر قرار داده ايد .
 

چگونگي خريد طلاهاي نگين‌دار

رئيس اتحاديه طلا و جواهر در پاسخ به اين سوال که قيمت خريد نگين‌هاي اصل در زمان خريد از مشتري توسط واحد‌هاي صنفي بسيار کمتر از زمان فروش آنهاست، ادامه داد: طبيعي است که نگين‌هاي بکار رفته شده در مصنوعات در زمان خريد از مردم به عنوان نگين‌هاي دست دوم و کارکرده محسوب مي‌شوند و قيمت آنها کمتر است و در داد‌وستدها اين موضوع امري مرسوم است.

به گزارش ايسنا، علي‌رغم ممنوعيت فروش طلاي دست دوم از سوي طلافروشان، مواردي مشاهده مي‌شود که مصنوعات طلايي که از مردم به قيمت بسيار پاييني خريداري شده دوباره با آب طلا جلوه داده و شفاف‌تر مي‌شود و به قيمت بسيار بالاتري فروخته مي‌شود و اين در حالي است که فروش طلاي دست دوم از سوي واحدهاي صنفي غيرقانوني است.

آشنايي با برليان Brilliant براي درک تفاوت الماس و برليان

برليان نوعي تراش است که براي سنگ الماس استفاده ميشود. اين نوع تراش فرزند تراشي است به نام تراش سوييسي که براي انواع و اقسام سنگهاي مختلف در گذشته استفاده مي شده است.
در تراش برليان امروزه سعي بر آن است که هر چه بيشتر از قبل جلوه هاي بصري سنگ الماس را به نمايش بگذراند و زوايا و نوع برش را به شکلي تنظيم کنند که نور وارده شده به سنگ الماس با صفحات بيشتري از سنگ برخورده کرده و در انتها به چشم ما برخورد کند. براي دست يافتن به اين مساله دانشمندان موسسات بزرگ آمريکا و بلژيک هميشه براي بهتر کردن نوع تراش الماس ها تلاش مي کنند و سال به سال استاندارهاي جديدي را براي اينکار ارائه مي دهند و در اصل تراشندگان الماس چه کساني که به روش سنتي مباردت به تراش الماس ميکنند و چه کساني که با دستگاه هاي پيشرفته، بايستي پيرو اين استاندارد باشند.

به طور کلي سنگ جواهر به 3 دليل ارزش پيدا مي کند

زيبايي و درخشندگي، کميابي و با دوام بودن؛ سنگ برليان که گونه اي از الماس است از نظر درخشش و دوام بالاتر از ديگر سنگ هاست و از آنجايي که مديريت خوبي از ابتداي اکتشاف روي آن انجام شده بازار عرضه و تقاضاي خوبي هم دارد اما سنگ هاي زمرد و ياقوت کبود کمياب تر هستند و کيفيت بالاي آن ها ارزش زيادي دارد و باعث گران بها شدن روزافزون آن ها مي شود اما تشخيص مرغوب بودن تمامي سنگ ها از عهده افراد عادي خارج است. براي مثال ممکن است شما انگشتر برلياني بخريد که فروشنده مبلغ زيادي بابت سنگ کار شده روي آن بگيرد اما هنگام فروش متوجه شويد که برليان به کار رفته در انگشتر به دليل تراش بد و داشتن ناخالصي و… نامرغوب بوده و ارزش پول پرداختي شما را نداشته است. براي جلوگيري از اين مشکل تنها راهي که مي ماند اين است که از جواهر فروشي هايي خريد کنيد که معتبر باشند و جنس خريداري شده را تضمين کنند. جواهر فروشي هاي معتبر هنگام فروش تنها 15 تا 20 درصد از پول پرداختي شما را کسر مي کنند درصورتي که اگر فاکتور معتبري نداشته باشيد هنگام فروش جواهر ممکن است ضرر زيادي متحمل شويد.